Common Interview Mistakes to Avoid

Common interview mistakes to avoid: 1-Dressing inappropriately: Wearing professionally reflects a good impression. It’s always important to choose your outfit […]

Continue Reading

Common interview mistakes to avoid:

1-Dressing inappropriately:
Wearing professionally reflects a good impression. It’s always important to choose your outfit wisely, and to avoid sharp colors to business interviews. Although your attire may vary based on the position you’re applying for — for example, you should wear business casual clothing to an interview for a non-professional job or startup casual garb to an interview at a small startup company. Always pay attention to your outer look before attending any interview.

2-Arriving late:
It’s always a bad sign to arrive for an interview late. It shows desrespect for the company, the position and the interviewer.
Go the extra length to make sure that you aren’t late, and arrive on time, or even early. Budget your time so that you make it to the interview five to ten minutes early. That way, if something unforeseen comes up on your way over to your interview, you’ll have some cushion time.

3-Bringing a drink in hand:
We all need something to drink before an interview maybe to energize ourselves. But make sure to drink it before you enter the interview, in order to show respect and give your whole attention to the interviewer, since any drink or something in hand can make distractions. Also, bringing a drink into your interview gives way to other unsightly accidents—like spilling the drink on the desk, on you, or even your interviewer!

4-Using your phone during the interview:
Before you get to your interview, silence your phone. Texting during your interview is not only rude and disruptive, but it’s a pretty clear message to your potential employer that getting the job is not your top priority.
For the same reasons, don’t answer calls (and certainly don’t make them) during the interview. To resist the temptation to check your phone, stow your phone in your bag before the interview. If you accidentally forget to turn it off, resist the temptation to check it if you get a message or call.

5-Not knowing anything about the company:
You’ll surely be asked “What do you know about our company?” In any interview, that’s why it is very important to do a research about the company’s history before the interview: Its location, feild of working, sections, ways of working, etc.. Having a breif background about the company will make you feel relaxed and put you in the atmosphere of the questions that maybe asked. You can check the “about” part of the company’s website, the facebook or twitter pages if they’re found.

6- Using fuzzy resume facts:
Make sure to fill an accurate business application about yourself. Follow the professional resume forms and do never lie in the information you’re filling. Make a breif look on your resume before entering an interview to remember all the details that you may be answering, and to organize your brain while answering the questions.

7-Not paying attention:
Getting distracted and missing a question looks bad on your part. If you zone out, your potential employer will wonder how you will be able to stay focused during a day on the job, if you can’t even focus during one interview.

If you feel your attention slipping away, make an effort to stay engaged. Maintain eye contact, lean forward slightly when talking to your interviewer, and make an active effort to listen effectively.
While you may have no problem paying attention in a one-on-one interview in a private office, it’s harder to stay in tune with the interviewer when you’re meeting in a public place.

8- Talking too much:
There is nothing much worse than interviewing someone who goes on and on. The interviewer really doesn’t need to know your whole life story. Keep your answers succinct, to-the-point and focused and don’t rambl- simply answer the question.
Don’t get sidetracked and start talking about your personal life-your spouse, your home life, or your children are not topics you should delve into. No matter how warm, welcoming, or genial your interviewer may be, an interview is a professional situation, not a personal one.

9-Not Being Prepared to Answer Questions:
Your interviewer will ask you not only the basic questions, but also get deeper not to go personal but to know your abilities through this interview. Be prepared because saying “i don’t know” weekens your interview score!

10-Badmouthing past employers:
For many reasons you should never badmouth your past company, past boss or past colleagues; First because is world is small and what you said might reach. Second because you need to reflect a mature and good imprression for your interviewer, where you can handle these issues maturely. Third because if you gossib about your old colligue or boss, you will probably loose the interview’s trust.

أخطاء المقابلة الشائعة التي يجب تجنبها:

1- إرتداء ملابس غير لائقة:
يعكس اللّباس بشكل احترافي انطباع جيّد. من المهم دائمًا اختيار ملابسك بذكاء، وتجنب الألوان الحادة لمقابلات العمل. على الرغم من أن ملابسك قد تختلف بناءً على الوظيفة التي تتقدم لها – على سبيل المثال، يجب أن ترتدي ملابس غير رسمية للعمل في مقابلة لوظيفة غير مهنية أو ملابس غير رسمية لبدء في شركة صغيرة ناشئة. انتبه دائمًا إلى مظهرك الخارجي قبل حضور أي مقابلة.

2-الوصول المتأخّر:
من الجيد دائمًا أن لا تصل متأخرًا لإجراء مقابلة. لأن هذا دليل عدم الاحترام للشركة، لموقعك وللمُحاوِر. خذ أقصى الوقت للتأكد من أنك لم تتأخر، وأن تصل في الوقت المحدد، أو حتى مبكرًا. خصص وقتك حتى تصل إلى المقابلة قبل الموعد بخمس إلى عشر دقائق. بهذه الطريقة، إذا ظهر شيء غير متوقع في طريقك إلى المقابلة، فستحصل على بعض الوقت المريح.

3-إحضار مشروب في اليد:
نحتاج جميعًا إلى شيء نشربه قبل إجراء مقابلة ربما لتنشيط أنفسنا. لكن تأكد من شربه قبل أن تدخل المقابلة، من أجل إظهار الاحترام وإعطاء انتباهك الكامل للمُحاور، لأن أي مشروب أو شيء في متناول اليد يمكن أن يصرف الانتباه. وأيضًا، فإن إحضار مشروب إلى مقابلتك يفسح المجال أمام حوادث قبيحة أخرى مثل سكب المشروب على المكتب أو عليك أو حتى القائم بإجراء المقابلة!

4-استخدام هاتفك أثناء المقابلة:
قبل أن تصل إلى مقابلتك، قم بوضع هاتفك بحالة صامت. إن إرسال الرسائل النصية أثناء مقابلتك ليس فقط فظًا ومزعجًا، ولكنه رسالة واضحة جدًا لصاحب العمل المحتمل، أن الحصول على الوظيفة ليس من أولوياتك القصوى. لنفس الأسباب، لا ترد على المكالمات (وبالتأكيد لا تجريها) أثناء المقابلة. لمقاومة إغراء فحص هاتفك، ضع هاتفك في حقيبتك قبل المقابلة. إذا نسيت إيقاف تشغيله عن طريق الخطأ، فقاوم إغراء التحقُّق منه إذا تلقيت رسالة أو مكالمة.

5- عدم معرفة أي شيء عن الشركة:
ستُسأَل بالتأكيد “ماذا تعرف عن شركتنا؟” في أي مقابلة، من المهم جدًا إجراء بحث حول تاريخ الشركة قبل المقابلة: موقعها ، مجال عملها، الأقسام ، طرق العمل، إلخ.. وجود خلفية جيدة لديك عن الشركة سيجعلك تشعر بالراحة ويضعك في جو الأسئلة التي ربما ستُطرح عليك. يمكنك التحقق من هذه المعلومات عبر موقع الشركة على الويب أو صفحة facebook أو Twitter إذا تم العثور عليها.

6-عدم وضوح المعلومات الواردة في السّيرة الذّاتيّة:
تأكد من ملئ طلب عمل دقيق (سيرة ذاتيّة) عن نفسك. اتبع نماذج السيرة الذاتية المهنية ولا تكذب أبدًا في المعلومات التي تملأها. قم بإلقاء نظرة على سيرتك الذاتية قبل الدخول في مقابلة لتتذكر كل التفاصيل التي قد ترد عليها، ولتنظم عقلك أثناء الإجابة على الأسئلة.

7- عدم التّركيز أثناء المقابلة:
يبدو تشتيت الانتباه وتفويت السؤال أمرًا سيئًا منك. إذا خرجت عن تركيزك، سيتساءل صاحب العمل المحتمل عن مدى قدرتك على الاستمرار في التركيز خلال يوم في الوظيفة ، إذا لم تتمكن حتى من التركيز خلال مقابلة واحدة. إذا شعرت أن انتباهك ينزلق بعيدًا، ابذل جهدًا لتبقى مركّزا وصاغياً. حافظ على التواصل البصري، وانحنِ قليلاً إلى الأمام عند التحدث إلى القائمة بإجراء المقابلة، وابذل جهدًا للاستماع بفعالية. على الرغم من أنك قد لا تواجه مشكلة في الانتباه في مقابلة فردية في مكتب خاص ، فمن الصعب أن تظل على اتصال مع القائم بإجراء المقابلة عندما تقابل في مكان عام.

8- كثرة الكلام:
ليس هناك ما هو أسوأ بكثير من إجراء مقابلة مع شخص يتحدّث كثيراً. لا يحتاج القائم بإجراء المقابلة حقًا إلى معرفة قصة حياتك بأكملها. حافظ على إجاباتك موجزة ومحددة ومركزة ولا تتعمّق بخصوصيّاتك – ما عليك سوى الإجابة على السؤال. لا تنحرف وتبدأ في الحديث عن حياتك الشخصية – زوجتك أو حياتك المنزلية أو أطفالك ليست مواضيع يجب أن تخوض فيها. بغض النظر عن مدى الدفء أو الترحيب أو الود الذي قد يكون عليه المحاور الخاص بك ، فإن المقابلة هي لغاية مهنيّة وليست شخصية.

9- عدم الاستعداد للإجابة على الأسئلة:
لن يطرح عليك القائم بإجراء المقابلة الأسئلة الأساسية فحسب ، بل سيطرح عليك أسئلة أُخرى، ليس بغاية الأمور الشخصية ولكن لمعرفة قدراتك من خلال هذه المقابلة. كن مستعدًا، لأن قول “لا أعرف” يؤدي إلى إضعاف نتيجة المقابلة!

10- الإساءة لأصحاب العمل السابقين:
لأسباب عديدة، يجب ألا تسيء أبدًا إلى شركتك السابقة أو رئيسك السابق أو زملائك السابقين؛ أولاً لأن العالم صغير وقد يصل ما قلته. ثانيًا، لأنك تحتاج إلى أن تعكس صورة العامل الناضج والجيد لمحاورك، حيث يمكنك التعامل مع هذه المشكلات بنضج. ثالثًا، لأنه إذا كنت تتحدث عن زميلك القديم أو رئيسك في العمل، فمن المؤكّد أنّك سوف تفقد ثقة رب العمل الجديد.

    No comments yet.

Hot Deals & Auctions